مطالب جالب و کاربردی

مطالب جالب و کاربردی

مطالب جالب و کاربردی

مطالب جالب و کاربردی

مطالب کاربردی ساختمان

شرکت ظریف رول بولت با پشتوانه نیروی کار متخصص مفتخر به عرضه انواع رول بولت از جمله رول بولت پروانه ای، رول بولت هیلتی و رول بولت غلافی می باشد. رول بولتHSA  که عمدتا در سازه ها ، دستگاه ها، اتصال تیر به ستون، کابل کشی در دیواره های بتنی و بسیاری موارد دیگر به خوبی نیرو های برشی را تحمل کرده و کارایی بسیار بالایی دارد، نیز در شرکت ظریف رول بولت با کیفیت بالا تولید و عرضه می شود. این شرکت با توجه به نیاز مبرم شرکت های مجری پروژه های ملی در زمینه ساخت و ساز آمادگی خود را به عنوان تولید کننده رول بولت، با نازلترین قیمت به صورت کلی و جزئی اعلام میدارد. در ادامه این مطلب با ظریف رول بولت همراه باشید.

مطابق ضوابط و مقررات عمومی ساختمان، طراحی و اجرای ساختمان‌ها باید به صورتی باشد که به منظر خیابان، محله و مظاهر فرهنگی، طبیعی و ویژگی‌های ارزشمند محیط لطمه نزند. طراحی ساختمان باید به گونه‌ای باشد که فرم، مقیاس، مصالح، رنگ و تناسبات حجم آن با محیط اطراف هماهنگ باشد.

فراورده‌های ساختمانی نباید اثر زیان بخشی بر سلامتی کارگران، ساکنان و استفاده کنندگان آتی ساختمان‌های مجاور و عابران داشته باشد. مصالح ساختمانی از این لحاظ باید استاندارد باشند. ملاک دیگر برای فراورده‌های ساختمانی عمر و دوام است. علاوه بر آن، این مصالح نباید به محیط زیست آسیب برسانند. این مصالح باید مورد تایید موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و سایر نهادهای مسئول قرار گیرند.

مطالب کاربردی ساختمان

بتن مگر‌

برای بدست آوردن سطح صاف و محکم در حدود ۱۰۰ سانتی متر بتن مگر می‌ریزند.

دیوار زیرزمین‌

هر قسمت از ساختمان که پایین‌تر از سطح زمین ساخته شود اصطلاحاً به آن زیرزمین گفته می‌شود. معمولاً قسمت‌های ساختمان که دارای اهمیت کمتری است در زیرزمین ساخته می‌شود مانند انبارها‌، پارکینگ‌ها و موتورخانه‌ها. نظر به اینکه دیوارهای خارجی و جانبی زیرزمین با خاک در تماس است اگر در موقع ساختن رعایت اصول فنی در آن به عمل نیاید همیشه رطوبت به داخل زیرزمین نفوذ نموده و ایجاد مزاحمت می‌نماید. روی این اصل در موقع ساختن دیوار زیرزمین یک لایه قیرگونی بین لایه‌های ان به کار می‌بند. تا مانع نفوذ رطوبت به داخل زیرزمین شود.

طریقه انداختن قیرگونی بدین ترتیب است که اول یک دیوار محافظ در حدود ۱۰ الی ۲۰ سانتی متر کار می‌کنند و بعد روی آن سیمان کاری کرده با ماسه و سیمان و بعد دو لایه قیر و یک لایه گونی به پلاستر می‌چسبانند. و بعد دیوار اصلی را شروع می‌کنند تا مانعی در برابر رطوبت قرار گیرد.

هشت گیر‌

چنانچه چیدن کلیه قسمت‌های یک دیوار با هم دیگر ممکن نباشد، بهتر است آن را با سطح شیب داری چید، تا با دیوارهای بعدی قفل بست شده و به صورت یکپارچه در بیاید‌. به این طریق دیوار چینی لاریز گفته می‌شود‌. ممکن است برای قفل بست کردن دیوارها از هشتگیر هم استفاده نمود. بدین ترتیب یک رگ در میان تقریبا قدری کمتر از یک هشتم طول آجر را به صورت زبانه از انتهای دیوار بیرون کار میگذارند و دیوار بعدی را به آن قفل بست می‌کنند‌. چون در هنگام چیدن قسمت دوم دیوار ملات بین دو قسمت را کاملاً پر نمی‌نماید و بین دو قسمت دیوار همیشه یک درز بوده و هنگام نشست‌های طبیعی ساختمان در این قسمت‌ها ترک‌هایی بر می‌دارد. بهتر است حتی الامکان از لاریز برای قفل بست کردن استفاده کنید.

‌ملات‌

ملات ماده چسبنده‌ای است که بین دو قشر از مصالح ساختمان قرار گرفته آن دو قشر را به خود می‌چسباند. ملات یکی از مهمترین مصالح مصرفی در ساختمان است که در همه جای ساختمان به شکل‌های مختلف مصرف می‌شود به همین دلیل باید در انتخاب ملات و عیار مواد تشکیل دهنده آن دقت کافی به عمل آورد.

خواص ملات

  1. ملات باید دارای خاصیت چسبندگی باشد.
  2. از نظر تحمل بار قدرت ملات باید حداقل مساوی مصالح باشد که در بین آنها قرار می‌گیرد زیرا در غیر این صورت ارزش مقاومت مصالح مصرفی را پائین می‌آورد‌.
  3. ملات باید به صورت ارزان و فراوان در دسترس باشد‌.
  4. ملات باید خاصیت شکل پذیری داشته و به خوبی روی دیوار پهن شده و سطح صافی ایجاد نماید‌.

سقف‌

در ساختمان‌های آجری همه نوع سقف می‌توان به کاربرد مانند سقف‌های تیرچه بلوک، طاق ضربی، پیش ساخته و غیره. ‌طاق ضربی معمولاً در بین تیرآهن‌های پوشش سقف انجام میشود. در بعضی از شهرستانهای ایران مانند یزد طاق ضربی را با خیز بلند در حدود نیم دایره روی دهانه‌هایی تا حدود ۶ متر هم اجرا میکنند.

برای اجرای طاق ضربی، روی دهانه‌های اطاق را با فاصله‌های تقریباً ۱ متر به ۱ متر تیر آهن مناسب که نمره آن با توجه دهانه اطاق بوسیله محاسبه تعیین شده، قرار می‌دهند و آنگاه بین آن را بوسیله آجرهای فشاری با ملات گج و خاک پر می‌نمایند. باید توجه نمود که آجر طاق ضربی نباید کاملاً زنجاب شده باشد فقط باید آجر آب ندیده را قبل از مصرف بلافاصله در آب فرو برد و بیرون آورد تا اجرا شود. برای اطمینان از مقاومت طاق بعد از اتمام کار روی آن را بوسیله دوغابی از گچ می‌پوشانند تا کلیه محافظ اطاق را که احتمالاً خالی مانده است، پر نموده و جسم تو پر و یکپارچه‌ای ایجاد می‌نمایند‌. بهتر است در فصل بارندگی از اجرای این این قسمت خوداری کرده و در غیر این صورت چنانچه بعد از اجرای طاق ضربی و قبل از اجرای پوشش‌های دیگران اگر باران ببارد آب باران روی سقف می‌ماند و موجب فاسد شدن گچ گشته و ایجاد خسارت می‌نماید‌.

خیز طاق ضربی باید حداقل در حدود ۲ سانتی متر باشد اگر کمتر از ۲ سانتی متر باشد به واسطه تخت بودن طاق ممکن است در اثرهایی که از بالا به آن وارد می‌شود فرو ریزد و اگر بیشتر از ۲ سا‌نتیمتر باشد به علت آنکه مجبور هستیم از زیر سطح صافی داشته باشیم ناچارا باید خیز آن را زیر با گچ و خاک پر نموده و در این صورت طاق‌ها سنگین‌تر خواهد شد. در موقع اجرا معمولاً چند دهانه را با هم می‌زنند زیرا هر طاق به آهن‌های کناری خود ضربه وارد می‌کند و در حقیقت با آن لگد می‌زند وآن را به سمت متمایل کرده و خود در اثر گشاد شدن جا فرو می‌ریزد. بدین لحاظ چند دهانه را با هم شروع می‌کنند تا فشار‌های جانبی طاق‌ها یکدیگر را خنثی کنند وآخرین تیرآهن را به تیرآهن ما قبل آخر به وسیله میلگرد جوش می‌دهند تا از کنار رفتن آخری جلوگیری شود و یا میلگرد را دو سر رزوه کرده و با مهره دهنه‌ها را به همدیگر وصل می‌کنند که به این میل گردها در اصطلاح میل مهار می‌گویند و قطر این میل مهارها با محاسبه تعیین می‌شوند ولی برای دهانه یک متر میلگرد ۱۰ الی ۱۲ کافی است. و در ساختمان‌های آجری که سقف آن با تیر آهن طاق ضربی می‌کنند، برای اینکه با شاه تیرها بر روی سطح بیشتری از دیوار وارد شود (‌فشار نسبت معکوس با سطح دارد‌) زیر سر این تیر آهن قطعه بتنی به اندازه ۶۰ سانتی متر می‌سازند و بر داخل آن صفحه فلزی قرار می‌دهند و تیر را بر ‌پهنای دیوار و ضخامت ۳۰ الی ۴۰ سانتی متر ‌‌جوش می‌زنند که به این بالشتک گویند.

شمشه گیری

پس از دیوار چینی با توجه به اینکه دیوارهای داخلی را بصورت گری می‌چینند و دقت این نوع دیوار از لحاظ شاقول بودن و تراز بودن زیاد نیست، بوسیله شمشه گیری دیوار را در یک سطح قرار و یا به اصطلاح کارگری، دیوار را در یک باد قرار می‌دهند. بدین گونه است که ابتدا با چشم، بلندترین نقطه دیوار را معین می‌کنند و با گچ ماسه نقطه صافی را در آن ایجاد می‌کنند و بعد از این نقطه را با شاقول به پائین منتقل کرده و سطح کوچکی نیز هم باد آن با گچ و خاک پائین دیوار ایجاد می‌نمایند و آنگاه در نقطه دیگر دیوار نقطهگیری را عین اولی قرار می‌دهند. حال سه نقطه داریم و طبق اصول هندسی بر آن می‌توان سطحی داد و حال بوسیله ریسمان بین دو نقطه می‌کشند و به فاصله یک متر به یک متر زیر ریسمان نقاطی با گچ و خاک و ماسه ایجاد کرده بطوری که کلیه این نقاط هم با‌د ریسمان باشند بعد به وسیله شاقول این نقاط را به پائین دیوار منتقل‌ و بعد شمشه صافی را انتخاب کرده و به دو نقطه هم سطح و در امتداد یک شاقول متکی می‌نمایند. با گچ و خاک پشت آن را پر می‌کنند. این عمل را هر یک متر به یک متر انجام می‌دهند، به این کار در اصطلاح شمشه گیری گویند و بعد از شمشه گیری گچ و خاک اطاق را تکمیل کرده و بعد سفید کاری می‌کنند‌. در مورد سیمان کاری هم همین کار را انجام می‌دهند ولی در سیمانکاری بجای گچ از ملات ماسه و سیمان استفاده می‌کنند‌ .

سنگ قرنیز‌

با توجه به اینکه گچ در مقابل رطوبت مقاوم نبوده و به سرعت فاسد می‌شود برای جلوگیری از رسیدن رطوبت به دیوار، گچ کاری شده در موقع شستن، کف دور اتاق‌ها را به ارتفاع ۱۰ سانتی متر یک رگ سنگ پلاک کار می‌گذارند که به آن اصطلاحاً قرنیز می‌گویند. برای قرنیز می‌توان از سنگ‌های مختلفی مانند سنگ تراورین یا سنگ مرمر و غیره استفاده نمود. بهتر است در موقع اجرا، سنگ با سطح گچ دیوار هم سطح باشد زیرا اگرجلوتر از گچ کاری دیوار نصب شود به علت پیش آمدگی آن همیشه جای گرد و خاک خواهد بود و اگر عقب‌تر از گچ کاری نصب می‌شود، در نتیجه گچ، لبه تیزی پیدا خواهد کرد. در اثر مرور زمان لب پریده شده و منظره زشتی پیدا خواهد نمود و بهتر است از نظر زیبایی در محل برخورد سنگ قرنیز و گچ و خاک فرورفتگی کوچکی که به آن در اصطلاح چفت گویند درگچ ایجاد نمود‌. سنگ قرنیز را با ریسمان کار می‌گذارند.

کف سازی نهایی

نوسازی در آن قسمت از ساختمان اجرا می‌شود که سطح مفید سالن‌ها و اتاق‌ها و سرویس‌ها و انبارها و غیره تشکیل می‌دهد. با توجه به محل استفاده کف سازی انواع مختلف دارد. مخصوصاً برای آخرین قشرکف سازی واحدهای مسکونی، انواع مصالح لوکس و تزئینی موجود است از قبیل انواع‌ موزاییک یا سنگ‌ یا کاشی‌های لعابی‌ یا انواع پارکت‌ یاکفپوش‌های دیگر.

سرویس‌ها‌

  • حمام
  • توالت
  • روشویی
  • آشپزخانه
  • دستشویی

قسمت‌های فوق که از مهمترین مکان‌های ساختمان است. از لحاظ اجرای ساختمانی مخصوصاً در مورد قیر گونی دارای یک نوع دتییل هستند. فقط ممکن است از لحاظ‌ تاسیسات‌ یا نوع لوله کشی با هم متفاوت باشند.

لایه‌های کف سرویس‌ها از پایین به بالا بعد از طاق ضربی به شرح زیر است.

  • بتن سبک برای شیب بندی
  • یک لایه ماسه و سیمان
  • قیرگونی
  • فرش کف

بتن سبک برای شیب بندی

چنانچه در کف سرویس‌ها کف شور کار گذاشته شود حتماً باید تمام قسمت‌های کف، شیب ملایمی به طرف کف شور داشته باشند. نصب کفشو در حمام‌ها لازم است ولی درآشپزخانه‌ها یا قفسه‌های لوکس و مدرن قفسه بندی می‌شوند چندان آبریزی در کف نداریم، احتیاج به کفشور نیست. اگر هم باشد برای احتیاط مسئله‌ای نیست و در کف محل دستشویی‌ها توالت آبی را که در کف ریخته می‌شود. می‌توان دستی زمین شور خشک کرد.

ماسه سیمان برای زیر قیرگونی‌

همیشه یک قشر ماسه و سیمان برای زیر قیرگونی انجام می‌شود این لایه و لایه قیرگونی افقی و عمودی برای تمام سرویس‌ها لازم است.

قیرگونی

قیرگونی سرویس‌ها بهتر است در دو مرحله انجام شود. مرحله اول دیوارها و مرحله دوم چون معمولاً کاشیکاری سرویس‌ها را قبل از فرش کف انجام می‌دهند و اگر قیرگونی کف نیز همزمان با دیوارها انجام دهیم هنگام کاشیکاری به آن آسیب می‌رسد و خسارات وارد می‌کند و برای جلوگیری از دو باره کاری بهتر است ابتدا دیوارها را قیرگونی نموده و حداقل ۱۰ سانتی متر بر روی کف خوابیده شود و بعد از اجرای کاشی کاری و بلافاصله قبل از فرش کف نسبت به قیرگونی کف اقدام نموده و فوراً کف را شروع می‌نمائیم. بهتر است قیرگونی کف سرویس‌ها در دو لایه گونی و و سه لایه قیر انجام شود و پس از اجرا حتماً بوسیله آب بستن در محل از غیر قابل نفوذ بودنآن مطمئن شویم باید توجه داشت که در کاشیکاری دیوارها چون ماسه و سیمان به قیرگونی خوب نمی‌چسبد و بعد از خشک شدن این دو لایه بصورت دو جسم جدا از هم کار می‌کنند و در اثر کوچکترین ضربه لایه رویی فرو می‌ریزد. برای جلوگیری از این موضوع چنانچه قیرگونی را تا ارتفاع ۳۰ سانتیمتر بالاتر از دوش می‌برند بر روی آن یک لایه تور سیمی می‌کشند که ملات پشت کاشی لعابی به آن بچسبد و معمولاً تورسیمی را با میخ به دیوار متصل می‌نمایند.

فرش کف‌

اگر کف سرویس دارای شیب باشد یعنی اگر در کف، کف شور کارگذاشته شود، محل سرویس را باید با کفپوش‌هایی که ابعاد آن کوچکتر  باشد فرش نمائید. این ابعاد بستگی به بزرگی و کوچکی سرویس دارد زیرا با قطعات بزرگ مثل ۳۰×۳۰ نمی‌توان شیب‌های لازم را در مکان‌های کوچک اجرا نمود، ولی اگر شیب نداشته باشد با هر سایزی می‌توان کف را اجرا کرد.

 

 

لوله کشی آب ساختمان

شرکت ظریف رول بولت با پشتوانه نیروی کار متخصص مفتخر به عرضه انواع رول بولت از جمله رول بولت پروانه ای، رول بولت هیلتی و رول بولت غلافی می باشد. رول بولتHSA  که عمدتا در سازه ها ، دستگاه ها، اتصال تیر به ستون، کابل کشی در دیواره های بتنی و بسیاری موارد دیگر به خوبی نیرو های برشی را تحمل کرده و کارایی بسیار بالایی دارد، نیز در شرکت ظریف رول بولت با کیفیت بالا تولید و عرضه می شود. این شرکت با توجه به نیاز مبرم شرکت های مجری پروژه های ملی در زمینه ساخت و ساز آمادگی خود را به عنوان تولید کننده رول بولت، با نازلترین قیمت به صورت کلی و جزئی اعلام میدارد. در ادامه این مطلب با ظریف رول بولت همراه باشید.

لوله کشی آب ‌ساختمان با توجه به مجتمع یا تک واحدی بودن ساختمان و یا بسته به مورد کاربری آن (مسکونی باشد یا تجاری) می‌تواند بسیار متنوع باشد. در تمامی انواع مسیر آب مصرفی پس از اتصال به کنتور، به شیر یکطرفه قطع و وصل در ورودی ساختمان متصل می‌شود.

در لوله کشی آب سرد و گرم ‌ساختمان، آب معمولاً از یک انشعاب اصلی وارد لوله تقسیم کننده می‌شود و بعد از آن توسط یک یا چند مسیر جداکننده وارد ساختمان‌های چند واحدی یا تک واحدی شده و انشعاب‌های آب سرد و گرم مصرفی، برای ورود به هر واحد در نظر گرفته می‌شود.

لوله کشی آب ساختمان

شیرهای اصلی

‌‌شیرهای اصلی ترموستاتیک بیشتر در ساختمان‌های تجاری به کار می‌روند و به مقادیر آب زیادی نیاز دارند. این شیرها آب خروجی از دیگ یا آبگرمکن را به دمای پایین‌تری تعدیل می‌نمایند. برای مثال یک شیر اصلی در یک هتل یا یک آپارتمان برای تعدیل آب ۱۸۰ درجه فارنهایت که از یک دیگ خارج می‌شود به دمای حداکثر ۱۴۰ درجه فارنهایت به کار می‌‌رود.

شیر اصلی، اولین شیری است که در سیستم به کار می‌رود هر چند که این شیر مصرف کننده در برابر سوختن یا تاول زدن محافظت نمی‌کند. چرا که این شیر در هنگام نصب بر روی یک درجه حرارت معین تنظیم می‌شود و باعث می‌شود که دمای آب ورودی مطابق با دمای برنامه ریزی شده باشد. در بسیاری از موارد شیر اصلی در طبقه اول ‌یا طبقه همکف قرار می‌گیرد. یعنی تا حد امکان در نزدیکی منبع تامین آب گرم‌. وقتی که دمای آب توسط شیر اصلی تعدیل ‌شود با تکیه بر سیستم گردش مجدد می‌توان از تامین دمای مورد نظر برای آب اطمینان حاصل نمود.

شیر یکطرفه

شیرهای یکطرفه معمولاً بعد از کنتور آب، روی خط تغذیه آب سرد، قبل از آب گرم کن و مواردی دیگر استفاده می‌شود. شیر یکطرفه باید فقط در یک جهت به آب اجازه عبور دهد و از نوع فنردار با نشیمن آب بند باشد.

شیر خلاشکن

شیر یا وسیله مکانیکی خلاشکن عمل مکش سیفونی را حذف می‌کند این وسیله روی شیر فشاری آب شست و شوی کاسه توالت، روی خط تغذیه آب بهداشتی به ماشین لباس شویی و ظرف شویی نصب و در صورت قطع جریان آب شهر جلو برگشت جریان را می‌گیرد.

لوله کشی آب سرد و گرم

  • لوله‌های آب برابر نقشه‌ها و فهرست مقادیر کار باید از برنج‌، مس، چدن، آهن نرم یا فولاد و همراه با اتصالی‌های مناسب باشند و مورد تصویب قرار گیرند. همه لوله‌ها و اتصالی‌های آهنی و فولادی دنده‌دار باید گالوانیزه باشند.
  • حداکثر فشار کار تاسیسات آبرسانی با در نظر گرفتن اثر ضربه آب و خوردگی لوله باید از فشار کا‌ر لوله‌ها، که در استاندارد‌های مربوط یا توسط سازندگان توصیه شده بیشتر نباشد.
  • لوله‌ها را باید به موازات هم کار گذاشت‌. فاصله آنها از یکدیگر باید به اندازه‌ای باشد که عایق کاری کامل لوله‌ها و دسترسی به شیرها برای بازدید و تعمیر میسر باشد.
  • لوله‌هایی که از داخل یا از زیر دیوارهای رد می‌شوند باید در برابر خطر شکستگی محافظت شوند.
  • لوله‌هایی که در خارج ساختمان یا در دیوارهای خارجی ساختمان نصب می‌شوند باید در برابر یخبندان محافظت شوند.
  • در داخل سوراخ‌هایی که برای گذر لوله‌ها از دیوارها‌، کف‌ها‌ و سقف‌ها در داخل یا خارج ساختمان ایجاد می‌شود، باید غلاف فلنج داری از فلز یا دیگر مصالح مقاوم در برابر موش خوردگی کار گذاشته ‌شود. این غلاف‌های باید به طور محکمی در محل نصب شوند و لوله‌ها به راحتی از داخل آنها بگذرد و از عبور موش جلوگیری نماید.
  • از نصب لوله‌ها به موازات پی‌ها و یا خارج دیوارهای باربر، در فاصله‌ای کمتر از آنها خودداری شود.

شیب بندی

  • لوله‌های افقی باید بدون اینکه شکم بدهند یا قوز بردارند در حداکثر ارتفاع ممکن نصب شوند.
  • لوله‌های افقی باید‌ شیب یکنواختی دست کم برابر ۱ سانتیمتر در ۱۰۰۰ سانتیمتر به سمت نقاط پایین لوله کشی داشته باشد تا هنگام لزوم بتوان آنها را خالی کرد. هر گاه به علت زیاد، تامین شیب پیستونه میسر نباشد، می‌توان نقاط تخلیه فرعی دیگر‌ی در طول مسیر لوله ایجاد کرد و لوله را از این نقاط به طور قائم به تراز بالاتری برد. انشعاب‌ها باید به سمت لوله‌های قائم یا لوله‌های اصلی شیب داشته باشند. در پایین‌ترین نقطه لوله‌های قائم و در نقاط تخلیه‌، شیر تخلیه برنجی نصف یا یک مغزی و در پوش پیش بینی شود. می‌توان از لوازم بهداشتی که به پایین‌ترین نقطه لوله‌های قائم وصل باشند به جای شیر تخلیه استفاده کرد.

رنگ کاری

همه لوله‌هایی که در آنها آب غیر قابل شرب جریان دارد باید با رنگ زرد مشخص شوند.

تطبیق با رشته‌های دیگر کار

پیش از نصب لوله‌ها باید نقشه‌های لوله کشی با نقشه‌های معماری – ساختمانی مکانیکی و برقی تطبیق و مسیر دقیق لوله‌های مشخص شود. اگر تناقضی پیش آید و تغییری در نقشه‌ها لازم شود ، باید ضمن مشورت با اجرا کنندگان رشته‌های دیگر کار محل و ارتفاع جدید لوله‌ها مشخص شود و تغییرات پیشنهادی به تصویب رسد. طرح نهایی مسیر لوله‌ها باید به اجرا کنندگان رشته‌های دیگر کار داده شود تا کارهای خود را با آن هماهنگ سازند به نحوی که لوله‌های آب‌، لوله‌های برق و مجاری هوا با هم تداخل نداشته باشند و مانع باز شدن کامل درها نشوند و در ارتفاع بالاتر از تراز از سر گیر قرار گیرند.

گذر لوله از بالای دستگاه‌های برقی

از کار گذاشتن لوله‌های آب و فاضلاب در بالای دستگاه‌های برقی خود‌داری شود. و در زیر این لوله‌ها سینی مسی قطره گیر قرار گیرد.

محافظت لوله‌‌های سرباز

لوله‌ها را باید تمیز و بدون پوسته رنگ نگهداشت. هنگام تعطیل کار روزانه انتهای باز لوله‌ها با درپوش‌های موقت، کرباس یا دیگر مواد تصویب شده بسته شود. تا از ورود مواد خارجی به داخل لوله و ماندن آنها در آن جا جلوگیری شود.

اتصال به دستگاه‌ها

محل اتصال و اندازه لوله‌ها‌، که در نقشه‌ها نشان داده شده‌، تقریبی است‌. محل و اندازه دقیق این اتصالات و شیرهای آن باید طبق نقشه‌ها کارگاهی تصویب شده باشد. اندازه لوله‌ها نباید از اندازه دهانه خروجی، که روی دستگاه پیش بینی شده، کوچکتر باشد. شیرها باید در جاهایی نصب شوند که دسترس به آنها برای کار یا تعمیر آسان باشد.

لوله‌های توکار

هر جا که در نقشه نشان داده شده یا در مشخصات خواسته شده باشد، لوله‌ها باید توکار یا در زیر خاک نصب شوند. نصب این لوله‌ها باید به موقع انجام گیرد. تا مانع پیشرفت دیگر رشته‌های کار نشود. و فرصت کافی برای آزمایش و تصویب آنها باشد. و پیش از تصویب نباید روی لوله‌ها را پوشاند. لوله انشعاب آب به لوازم بهداشتی‌، تا نقطه‌ای بالای کف و نزدیک به آن توکار نصب شود و فقط در محل اتصال و به اندزاه‌ای لازم برای اتصال روکار باشد.

محافظت ضد عفونی تاسیسات آبرسانی

  • لوله‌های آبرسانی و محل خروج آب از آنها‌، وسایل جلوگیری از برگشت آب و نظایر آن باید در جایی نصب شوند که امکان غوطه ور شدن آنها در مایعات و مواد زاید وجود نداشته باشد.
  • شیرهای فلش باید به خلا شکن از نوع قابل قبول که در قسمت خروجی آن نصب می‌شوند و سطح بحرانی دست کم ۱۰ سانتیمتر بالاتر از سر زیر جام لوازم بهداشتی مربوطه باشد، مجهز شوند.
  • لوازم بهداشتی با اتصالات شلنگی باید به وسیله جلوگیری از برگشت آب که دست کم ۱۵ سانتیمتر از بلند ترین نقطه مصرف وررودی لوله خروجی شیر آب نصب شده باشد، محافظت شوند.
  • لوله اصلی آبرسانی و لوله خروجی فاضلاب ساختمان‌، که در زیرزمین قرار بگیرد باید دست کم سه متر از هم فاصله داشته باشند.
  • لوله اصلی آبرسانی و لوله خروجی فاضلاب ساختمان را می‌توان در شرایط زیر در داخل یک کانال قرار داد.
  • جنس لوله فاضلاب و آبرسانی و اتصالات و طرز نصب آنها طوری باشد که در بدترین شرایط قابل پیش بینی ناشی از خورده شدن لوله‌ها، نشست زمین، لرزش‌ها، بارهای خارجی و تنش‌های گرمایی، مقاومت کافی داشته از نشت جامدات ، مایعات و گازهای جلوگیری شود.
  • سیستم آبرسانی یا قسمت‌هایی از آن را با محلول کلر ۵۰ در یک میلیون پر کنند و به مدت ۶ ساعت در این وضعیت نگه دارند و سپس با تخلیه سریع آب آن را تمیز نموده و مورد بهره برداری قرار دهند.
  • در موردمنبع آب آشامیدنی در صورتی که ضدعفونی کردن آن با روش‌های بالا میسر نباشد تمام سطح داخل منبع را با محلول کلر ۲۰۰در یک میلیون شسته و پس از دو ساعت آن را با آب پر فشار تمیز نمایید و سپس مورد بهره برداری قرار دهند.

عایق کاری لوله‌های آب ساختمان

سطح خارجی لوله‌های رفت و برگشت آب گرم‌ و نیز لوله‌های آب سرد برابر مشخصات عایق شود.

  • عایق کاری ساختمان شامل آماده کردن سطح لوله، تهیه مواد عایق و نصب آنها‌، پوشش کربناتی یا سیمانی و یا انواع دیگر پوشش،‌ پوشش ضد‌ رطوبت و پوشش ضد یخبندان برابر نقشه‌ها یا مشخصات است.
  • لوله‌ها و دستگاه‌ها پیش از عایق کاری باید آزمایش و بازرسی شوند. سطح خارجی آنها تمیز شود هر جا لازم است رنگ زده شود.
  • عایق کاری باید به دست عایق کاران ورزیده به بهترین وجه با رعایت دستورهای چاپی کارخانه سازنده عایق انجام شود.
  • عایق کاری تا دو طرف مهره ماسوره‌ها و فلنج‌ها ادامه یابد و در آنجا به عایق خمیری‌، به گونه‌ای تمیز و مرتب ختم شود، ولی از عایق کردن مهره ماسوره و فلنج خود‌داری شود.
  • انشعابات لوله روکار‌، شیرها و لوازم لوله مخصوص لوازم بهداشتی عایق نشوند.
  • پیش از رنگ کردن پوشش عایق‌ها، دقت شود که پوشش آماده برای دریافت رنگ باشد.
  • برای عایقکاری لوازم لوله، شیرها و فلنج‌ها و لوازم ویژه لوله باید پشم شیشه مناسب، از نوع پتویی و با قطعاتی یا عایق‌های خمیری با ضخامتی برابر ضخامت عایق لوله مجاور به کار برد.
  • عایق خمیری یا دارای ۸۵درصد کربنات منیزیم و ۱۰ دردص الیاف پنبه کوهی بوده یا از عایق های سیمانی دیگر که مورد تصویب باشند، با آب برای به دست آوردن یک ملات یکنواخت شوند، باشد.
  • عایق‌های قالبی لوله‌های مسی باید با قطرهای خارجی این لوله مطابقت داشته باشد.
  • عایق‌های لوله‌های آب سرد باید پوشش ضد رطوبت از نوع ورق نازک آلومینیوم یا از فیلم وینیل یا دیگر پوشش‌های ضد رطوبت مناسب، مورد تصویب داشته باشند.
  • در سوراخ‌های ساختمانی مخصوص عبور لوله که کمی جا اجازه استفاده از عایق‌های قالبی را نمی‌دهد می‌توان فضای اطراف لوله را با عایق حاوی ۸۵٪ منیزین یا پشم شیشه یا پنبه کوهی طبق تصویب پر نمود.
  • برای عایق کاری لوله‌های آب سرد باید ابتدا لبه نوار ضد رطوبت عایق را به قیر مایع آغشته نمود. سپس عایق را دور لوله قرار داد و آب استفاده از لبه مزبور درز طولی قطعات عایق را گرفت.
  • برای مسدود کردن درز طولی قطعات قالب عایق باید از نوار چسب قیر اندود  ضد رطوبت به پهنای دست کم ۱۰ سانتیمتر استفاده شود. عایق لوله‌های آب گرم باید دارای پوشش کرباسی با وزن تقریبی ۱۸۰ گرم در متر مربع باشد. درزهای طولی و نوار چسب‌های درزهای عرض باید با تسمه‌های فلزی یا قیر اندود کردن یا با ماشین دوخت بسته شود.
  • عایق خمیری را باید با ماله به کار بردن و سطح خارجی آن را به طور یکنواخت صاف نمود و هم سطح عایق قالبی لوله‌ها ساخت.

استاندارها

‌هدف اصلی استفاده از هر شیر، محافظت و مراقبت از مصرف کننده در برابر سوختگی شدید و یا شوک‌های حرارتی ماست. برای جلوگیری از نقص فنی شیر که منجر به آسیب دیدن مصرف کننده می‌شود. انجمن مهندسین بهداشتی آمریکا (ASSE) استانداردهایی برای تعدیل و آزمایش شیرهای اصلی و مجزا تدوین کرده است. علاوه بر آزمایشات تغییر دما و دمای بالا، شیرهای اصلی و مجزا باید تحت آزمایشات ترکیدگی شیر نیز قرار گیرند. شیرهای مجزا باید آزمایشات مربوط به مدت عمر و مقاومت در برابر نقایص فنی آب سرد را نیز پشت سر بگذارند. مهندسین لوله کشی برای توفیق در کسب و کارشان و همچنین برای تامین سلامتی مصرف کنندگان باید نسبت به استانداردها و ضرباتی که شیرها به خودشان وارد می‌سازند احاطه کاملی داشته باشند.

 

 

سازه‌های فولادی

شرکت ظریف رول بولت با پشتوانه نیروی کار متخصص مفتخر به عرضه انواع رول بولت از جمله رول بولت پروانه ای، رول بولت هیلتی و رول بولت غلافی می باشد. رول بولتHSA  که عمدتا در سازه ها ، دستگاه ها، اتصال تیر به ستون، کابل کشی در دیواره های بتنی و بسیاری موارد دیگر به خوبی نیرو های برشی را تحمل کرده و کارایی بسیار بالایی دارد، نیز در شرکت ظریف رول بولت با کیفیت بالا تولید و عرضه می شود. این شرکت با توجه به نیاز مبرم شرکت های مجری پروژه های ملی در زمینه ساخت و ساز آمادگی خود را به عنوان تولید کننده رول بولت، با نازلترین قیمت به صورت کلی و جزئی اعلام میدارد. در ادامه این مطلب با ظریف رول بولت همراه باشید.

فولاد به عنوان ماده‌ای با مشخصات خاص و منحصر بفرد‌، مدت‌هاست در ساخت ساختمان‌ها کاربرد دارد. قابلیت اجرای دقیق‌، رفتار سازه‌ای معین‌، نسبت مقاومت به وزن مناسب‌، در کنار امکان اجرای سریع سازه‌های فولادی همراه با جزئیات و ظرافت‌های معماری‌، فولاد را به عنوان مصالحی منحصر و ارزان در پروژه‌های ساختمانی مطرح نموده است. به نحوی که اگر ضعف‌های محدود این ماده، نظیر مقاومت کم در برابر خوردگی و عدم مقاومت در آتش سوزی‌های شدید به درستی مورد توجه و کنترل قرار گیرند‌، امکانات وسیعی در اختیار طراح قرار می‌دهد که در هیچ ماده دیگر قابل دستیابی نیست.

سازه‌های فولادی

‌در فولاد ساختمانی عموماً در حدود ۳ درصد کربن و ناخالصی‌های دیگری مانند فسفر‌، سولفور‌، اکسیژن و نیتروژن و چند ماده دیگر موجود است. ساخت فولاد شامل اکسیداسیون و جدا نمودن عناصر اضافی و غیر ضروری موجود در محصول کوره بلند و اضافه کردن عناصر مورد نیاز برای تولید ترکیب دلخواه است. برای ساخت فولاد، از چهار روش اصلی استفاده می‌شود.

  1. ‌‌روش کوره باز
  2. ‌روش دمیدن اکسیژن
  3. روش کوره برقی
  4. روش خلاء ‌

فولاد

فولاد یکی از مهمترین مصالح ساختمانی به شمار می‌آید. فولاد از احیا شدن سنگ آهن‌، به همراه کک و اکسیژن در کوره‌های بلند با درجه حرارت زیاد بدست می‌آید .آهن خام که به این ترتیب به دست می‌آید بین ۳ تا ۴ درصد کربن دارد.

محاسن فولاد

  • مقاومت زیاد
  • شکل پذیری زیاد
  • یکسان بودن مقاومت و فشار
  • عملکرد مناسب در برابر زلزله به علت شکل پذیری و سبک بودن

مهمترین عیب فولاد ضعف در برابر آتش سوزی است.

خصوصیات فولادهای ساختمانی

آنچه فولاد را به عنوان یک مصالح ساختمانی مناسب معرفی کرده، می‌تواند شامل موارد زیر باشد.

  • تغییر شکل در اثر بارگذاری و ایجاد تنش یکنواخت
  • وجود خاصیت الاستیک و پلاستیک
  • شکل پذیری
  • خاصیت چکش خواری و تورق
  • خاصیت خمش پذیری
  • خاصیت فنری و جهندگی
  • خاصیت چقرمگی
  • خاصیت سختی
  • استاتیکی و دینامیکی
  • مقاومت نسبی بالا
  • ضریب ارتجاعی بالا
  • جوش پذیری
  • همگن بودن
  • امکان استفاده از ضایعات
  • امکان تقویت مقاطع در صورت نیاز

طراحی ساختمان‌های فولادی

انتخاب نوع مقطع‌، روش ساخت‌، روش بهره برداری و محل ساخت ساختمان‌، خصوصیات و ویزگی‌های متنوعی برای ساخت اسکلت باربر یک ساختمان بوجود می‌آورد. مزیت‌های هر سیستم سازه‌ای و مصالح مورد نیاز آن سیستم را در صورتی می‌توان بکار برد که خصوصیات و ویژگی‌های آن مصالح و سیستم‌ها در مرحله طراحی به حساب آورده شود. طراح باید در مورد هر یک از مصالح به درستی قضاوت کند‌. این موضوع بویژه در ساختمان‌هایی که اسکلت فولادی دارند ضروری است‌. معیارهای سازه‌ای زیر اهمیت زیادی در طراحی کلی و ستون گذاری ساختمان دارد.

  • نوع مقطع
  • آرایش و روش قرار‌گیری مقاطع
  • فواصل تکیه گاهی
  • اندازه دهانه‌های سقف
  • نوع مهاربندی
  • نوع سیستم صلب کننده

محل قرارگیری سیستم صلب کننده (سیستم فضاسازی داخلی)

  • برای استفاده بهینه از خواص مطلوب سازه‌های فولادی‌، سیستم فضاسازی داخلی باید طبق موارد زیر اختیار شود.
  • متشکل از قطعات پیش ساخته باشد. بدین منظور که سرعت بیشتر نصب و برپایی سازه‌، موجب کوتاه شدن زمان کلی ساخت می‌شود.
  • ‌قطعات سبک باشد تا وزن کلی ساختمان به حداقل ممکن برسد.
  • نوع سیستم انتخاب شده‌، سازگار با سیستم سازه‌ای انتخاب شده باشد.
  • با یک روش اقتصادی قابل محافظت در برابر آتش باشد.

طراحی سازه‌های فلزی با توجه به روش مهاربندی

تمام ساختمان‌ها باید برای مقاومت در برابر نیروی زلزله و باد‌ یا دیگر نیروهای افقی صلب شوند سیستم صلب کننده باید دارای ویژگی‌های زیر باشد.

  • نیروهای جانبی را به فونداسیون منتقل کند.
  • تغییر مکان‌های افقی را محدود کند.

در ساختمان‌های بلند باید ملاحظات ویژه‌ای برای جلوگیری از ایجاد نوسانات ناشی از باد در نظر گرفته شود. بزرگی نیروهای افقی اعمال شده در اثر باد به عوامل زیر بستگی دارد.

  • سرعت باد
  • شکل آیرودینامیکی ساختمان
  • وضعیت سطح نما
  • روش‌های صلب کردن

یک قاب سازه‌ای فولادی را می‌توان به یکی از روش‌های زیر مهاربندی کرد.

  • سیستم‌های قاب صلب
  • سیستم‌های قاب بادبندی
  • دیوارهای بتنی بصورت دیوارهای برشی یا هسته‌های بتنی

انتخاب روش صحیح مهاربندی‌، اهمیت عمده‌ای در طراحی سازه‌ای دارد و حتی ممکن است کل‌ طراحی یک ساختمان بلند مرتبه را تحت تاثیر قرار دهد. مهار بندی به وسیله اعضای بادبندی یا دیوارهای بتنی به صورت دیافراگم صلب‌، نقاط ثابتی را در ساختمان ایجاد می‌کند. به گونه‌ای که آزادی عمل در جانمایی و معماری داخل ساختمان را محدود می‌کند.

طراحی با توجه به اجزای تشکیل دهنده فضاهای داخلی ساختمان

انتخاب سیستم مناسب برای اجزای داخلی ساختمان به عوامل مختلفی بستگی دارد. روش‌های زیر به طور رایج در ساخت سقف‌های متکی به تیرهای فولادی به کار می‌‌روند.

  • دال بتنی درجا بر روی قالب مناسب
  • دال بتنی پیش ساخته
  • عرشه فولادی با بتن درجا

عملکرد مرکب بین دال بتنی و تیر فولادی که در هر سه روش امکان پذیر است‌، سبب اقتصادی شدن ساخت میشود. مسئله حفاظت قسمت‌های فولادی سقف در برابر آتش سوزی باید در اجرای سقف در نظر گرفته شود. استفاده از سقف کاذب می‌تواند این کار را به خوبی انجام دهد. در سازه‌های اسکلت فلزی‌، معمولاً دیوارهای خارجی باربر نیستند. برای ساخت این دیوارها‌، بنابر شرایط موجود‌، از مصالح مختلف استفاده می‌شود.

لزوم محافظت در برابر حریق‌، خوردگی و عایق بندی صوتی سازه‌های فلزی

اغلب‌ هزینه لازم برای محافظت ساختمان‌های فلزی در برابر آتش سوزی و خوردگی و عایق بندی صوتی بسار زیاد است. ولی استفاده از راه‌های معقول و مناسب برای هر ساختمان‌، با توجه به سیستم بکار رفته در آن‌، می‌تواند باعث کاهش این هزینه شود.

ایجاد یک سیستم محافظت در برابر آتش سوزی در تمام ساختمان‌های فلزی لازم و ضروری است. آنچه از اقتصادی در این مسئله حائز اهمیت است‌، استفاده از روش صحیح حفاظت اجزای فلزی است. اغلب المان‌های داخلی ساختمان مانند سقف و دیوارهای داخلی و خارجی آن به عنوان یک سیستم محافظت در برابر آتش سوزی در ساختمان قابل استفاده است. تیرها و ستون‌های فلزی می‌تواند به روش مناسب در بین این اجزا مدفون شود. در غیر اینصورت باید با روش مناسب اسکلت فولادی ساختمان محافظت شود.

از آنجایی که زنگ زدگی در قطعات داخلی ساختمان فولادی با توجه به رطوبت ناچیز موجود در هوا بعید به نظر می‌رسد‌، محافظت در بر ابر خوردگی برای این قطعات یک مشکل جدی محسوب نمی‌شود. بنابراین حفاظت در برابر خوردگی فقط برای قطعات بیرونی و اجزایی که در معرض رطوبت هوا قرار دارند لازم و ضروری است. مشخصات صوتی یک ساختمان‌، بستگی به خواص اجزای داخلی آن‌ مانند نوع سقف و سیستم دیوارهای جداکننده و تیغه‌ها دارد. در این بین‌، سیستم اسکلت باربر ساختمان نقش کمتری دارد. رفتار اسکلت یک ساختمان بتنی و فولادی‌، با یک سیستم فضاسازی داخلی مشابه‌، یکسان است.

بتن ریزی فونداسیون‌

شرکت ظریف رول بولت با پشتوانه نیروی کار متخصص مفتخر به عرضه انواع رول بولت از جمله رول بولت پروانه ای، رول بولت هیلتی و رول بولت غلافی می باشد. رول بولتHSA  که عمدتا در سازه ها ، دستگاه ها، اتصال تیر به ستون، کابل کشی در دیواره های بتنی و بسیاری موارد دیگر به خوبی نیرو های برشی را تحمل کرده و کارایی بسیار بالایی دارد، نیز در شرکت ظریف رول بولت با کیفیت بالا تولید و عرضه می شود. این شرکت با توجه به نیاز مبرم شرکت های مجری پروژه های ملی در زمینه ساخت و ساز آمادگی خود را به عنوان تولید کننده رول بولت، با نازلترین قیمت به صورت کلی و جزئی اعلام میدارد. در ادامه این مطلب با ظریف رول بولت همراه باشید.

بتن ریزی فونداسیون یکی از قسمت‌های مهم ساخت و ساز است. بنابراین لازم است مجریان و ناظران به این قسمت اجرا، نظارت و توجه ویژه‌ای داشته باشند. برای کنترل اجرای بتن ریزی فونداسیون، رعایت نکات مهم زیر توصیه می‌شود.

  • ‌به نوع سیمان و سنگ دانه‌های بتن توجه شده و تطابق آن با بتن ساخته شده کنترل شود.
  • ‌اگر بتن مورد نیاز به صورت بتن آماده تهیه شده باشد، به ساعت بارگیری و زمان تخلیه توجه شود. این زمان نباید از ۶۰ دقیقه بیشتر باشد.(زمان گیرش ثانوی بتن در شرایط متعارفی)
  • ‌هنگام تخلیه بتن‌، آب نباید به ترکیب ساخته شده اضافه شود (به اسلامپ بتن توجه شود).
  • ‌در شروع بتن ریزی اغلب جهت راه اندازی پمپ از شیره سیمان استفاده می‌شود. این شیره نباید به درون قالب‌ها تخلیه شود.
  • ‌بتن ریزی حتی الامکان در یک محله اجرا شود.
  • ‌بتن در لایه‌های ۳۰ سانتیمتری ویبره شود، به گونه‌ای که‌ به تراکم مطلوب برسد و دانه بندی آن به هم نخورد.
  • ‌آزمایش‌های بتن مطابق نظر مشاور و محاسب انجام گرفته و نتایج آن (شیت‌های مربوطه) جزو مدارک فنی پروژه نگهداری شود.
  • فونداسیون‌ها نباید قبل از رسیدن به مقاومت طرح بارگذاری شوند.

بتن ریزی فونداسیون

عیار بتن فونداسیون

منظور از عیار بتن‌، میزان عیار سیمان مصرفی در واحد متر مکعب بتن ساخته شده است. عیار بتن بسته انتظارات و محل مصرف متغییر است. عیار معمول برای بتن فونداسیون ‌عموماً ۳۵۰ کیلوگرم در مترمکعب است. ‌باید توجه داشت، این مقدار می‌تواند بسته به شرایط اجرایی و محل مصرف، دچار تغییرات شود. همچنین میزان بارپذیری و طراحی سازه نیز می‌تواند در عیار و‌ مقاومت بتن تاثیر داشته باشد.

مراحل بتن ریزی فونداسیون

‌قبل از شروع‌ عملیات بتن ریزی مشخصات محل مورد نظر باید با نقشه‌ها‌، مشخصات فنی و استانداردها مطابقت کامل داشته باشد‌. مهمترین اقدامات جهت بررسی مطابقت یا عدم آن بشرح زیر است.
  • ‌کنترل نحوه‌ بستن آرماتورها
  • ‌کنترل قطر، تعداد و فاصله آرماتور‌ها
  • ‌لقمه گذاری زیر و کنار آرماتور‌ها
  • ‌تمیزی سطح بتن مگر، قالب‌ها و نیز میلگردها
  • ‌کنترل فواصل محور تا محور
  • ‌کنترل ابعاد و فونداسیون و شناژ
  • ‌کنترل قائم بودن انکر بولت‌ها
  • کنترل فاصله انکر بولت‌ها
  • کنترل تراز روی بتن

نکات مهم در نحوه بتن‌ ریزی ‌

‌توجه به نکات زیر برای اجرای یک بتن ریزی صحیح الزامی است.

  • ‌از افزودن آب به بتن حمل شده بدون اجازه مهندس ناظر اکیداً خودداری شود. (‌معمولاً کارگران برای سهولت کار خود و روانی بیشتر بتن به آن آب می­‌افزایند که این امر از مقاومت بتن به شدت می‌کاهد)
  • ‌معمولاً مقداری از بتن در ابتدای تخلیه از میکسر دارای دانه بندی نا‌مناسبی است. باید دقت شود‌ بتن‌ دارای کیفیت نا‌مناسب جهت بتن ریزی‌، مورد مصرف کارهای ساختمانی قرار نگیرد.
  • ‌قبل از بتن ریزی حتماً باید درون قالب‌های فونداسیون که آرماتور گذاری شده ‌از خاک‌های ریزشی و نخاله‌های ساختمانی کاملاً پاکسازی شود.
  • ‌در زمان بتن ریزی استفاده از دستگاه ویبره الزامی است. پیمانکاران موظف هستند قبل از آغاز بتن ریزی از سلامت دستگاه ویبره خود اطمینان حاصل نمایند.
  • برای آنکه آجرهای قالب‌بندی فونداسیون، آب شیرآبه بتن را جذب نکنند، استفاده از پوشش پلاستیکی (کاور)‌ الزامی است.

  • قبل از اینکه بتن ریزی آغاز شود برای اینکه آب بتن سریعاً توسط بستر خارج نشود، لازم است بستر بتن‌­ریزی مرطوب شود. البته باید مراقب بود تا آب در کف پی جمع نشود و فقط رطوبت وجود داشته باشد.

قطع بتن ریزی فونداسیون

استفاده از رابیتس در هنگام قطع کار و شروع مجدد (پایان روز کاری)، ‌باعث می‌شود که بتن قطع شده به صورت عمودی سفت شود. با بتنی که در ادامه کار اجرا می‌شود‌، مانع از لغزش آن‌ها بر روی هم شود. ‌در کارهای اجرایی برای ضخامت‌های زیاد عموماً آرماتورهایی عمودی به آرماتورهای فوقانی و تحتانی پی، مهار می‌نمایند. رابیتس‌ها را بسته به کار در چند لایه به آرماتورهای به صورت عمودی می‌بندند. آرماتورهای عمودی به عنوان حائل (‌کمر کش‌) برای رابیتس، جهت جلوگیری از پارگی و شکم دادن بتن است.

  • قطع بتن فونداسیون باید در جایی باشد که مقدار تنش خیلی کم‌ یا حداقل باشد‌.
  • قطع بتن در پی‌های نواری یا گسترده در فاصله‌ی یک سوم میانی اکس ستون‌ها باشد‌.
  • قطع بتن باید در حداقل برش صورت گیرد‌. 
  • قطع بتن باید به صورت عمودی باشد (‌مایل = ترک برشی‌)
  • قطع بتن ریزی نباید در محل ستون‌ها انجام گیرد چون باعث افت شدید مقاومت بتن خواهد شد. 
 

بتن مگر

شرکت ظریف رول بولت با پشتوانه نیروی کار متخصص مفتخر به عرضه انواع رول بولت از جمله رول بولت پروانه ای، رول بولت هیلتی و رول بولت غلافی می باشد. رول بولتHSA  که عمدتا در سازه ها ، دستگاه ها، اتصال تیر به ستون، کابل کشی در دیواره های بتنی و بسیاری موارد دیگر به خوبی نیرو های برشی را تحمل کرده و کارایی بسیار بالایی دارد، نیز در شرکت ظریف رول بولت با کیفیت بالا تولید و عرضه می شود. این شرکت با توجه به نیاز مبرم شرکت های مجری پروژه های ملی در زمینه ساخت و ساز آمادگی خود را به عنوان تولید کننده رول بولت، با نازلترین قیمت به صورت کلی و جزئی اعلام میدارد. در ادامه این مطلب با ظریف رول بولت همراه باشید.

تن مگر یا بتن نظافت یا همان بتن رگلاژ ، در واقع یک بتن با عیار سیمان کم (بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم سیمان بر مترمکعب) است که به منظور آماده سازی بستر خاکبرداری شده برای آرماتوربندی و صفحه گذاری اجرا می‌شود.

بتن مگر

موارد استفاده بتن مگر

  • جلوگیری از نفوذ سیمان به خاک
  • جلوگیری از جذب آب بتن توسط خاک
  • آماده سازی بستر خاک برای پی ریزی
  • صاف، تراز و همگن کردن فونداسیون
  • اگر خاک برداری بیش از حد لازم انجام شود برای تراز کردن کف پی
  • پر کردن فضای خالی از بتن مگر استفاده می‌شود.

رعایت نکات ذیل جهت اجرای بتن مگر الزامی است.

  • قبل از اجرای بتن مگر خاک بستر باید مرطوب شود تا آب بتن جذب خاک نشود و بتن پوک نشود.
  • شفته آهک باید قبل از اجرای بتن مگر مرطوب شود تا آب بتن را جذب نکند.
  • بتن مگر باید زمانی بر روی شفته آهک اجرا شود که مقاومت شفته ۵/۱ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع رسیده باشد. (شفته آهکی زمانیکه به مقاومت ۵/۱ کیلوگرم بر متر مربع رسیده است  که اثر کفش پس از راه رفتن بر روی آن باقی نماند.)
  • بتن مگر معمولاً توسط دستگاه‌های بتونیر کوچک ساخته می‌شود. دقت شود که بتن درون دستگاه حداقل دو دقیقه پساز اضافه کردن
    آب، به خوبی مخلوط شود و سپس مورد استفاده قرار بگیرد.
  • بتن مگر معمولاً جهت پاکسازی کف و اجرای دقیق تر فاصله گذاری آرماتورها از کف اجرا می شود بنابراین باید دقت شود که سطح تمام
    شده آن تمیز و یکنواخت باشد تا آرماتوربندی بهتر انجام شود.
  • بعد از ریختن بتن مگر، بسته به دمای هوا، باید حدود ۱۰ ساعت سطح آن مرطوب نگه شود. بعد از گذشت یک روز می توان عملیات بعدی را شروع کرد.

دلایل استفاده از بتن مگر

بتن مگر معمولا به دو دلیل مورد استفاده قرار می‌گـیـرد.

  1. برای جلو‌گیری از تماس مستقیم بتون اصلی فونداسیون با خاک، جلوگیری از آبکش شدن
  2. برای رگلاژ کف فونداسیون و ایجاد سطحی صاف برای ادامه پی سازی، تراز

مِگر (پاکیزگى) فونداسیون

پس از اجراى عملیات پى کنى و مشخص نمودن کف پى، لازم است که یک لایه ى ۵ تا ۱۰ سانتى مترى بتن ریخته شود. این لایه ى ۵ تا ۱۰ سانتى مترى بتن، بتن مِگر (نظافت و پاکیزگى) نامیده مى شود. بتن مِگر‌، بتنى غیرمسلح (بتن بدون میلگرد) است. دلایل اجراى بتن مِگر به قرار زیر است.

  • سطح زیر فونداسیون به صورت تراز باشد و عملیات اجرایى پى آسان تر باشد.
  • باعث ایجاد فاصله بین زمین طبیعى و پى شده ومانع از جذب آب بتن فونداسیون توسط زمین مىشود.

ابزار و وسایل کار و ماشین آلات براى اجراى بتن مِگر‌

همچنان که وسایل ایمنى مناسب در زمان اجراى کار باعث پیشرفت کار می‌شود، وسایل و ابزار مناسب نیز به نوبه‌ى خود مى‌تواند در پیشبرد سریع کار، مؤثر باشد. همان طورى که از نام بتن مِگر مشخص است، با یک عملیات بتن ریزى سر و کار خواهیم داشت. پس براى اجراى آن علاوه بر وسایل ساده‌ى بنّایى از قبیل شمشه‌ى آهنى، شیلنگ تراز، تراز، متر‌، کمچه، تخته ماله، استامبولى و … نیاز به ابزار عمومى ساختمان سازى از قبیل بیل، فرقون و… و همچنین براى اجراى صحیح و اصولى بتن ریزى نیاز به ماشین آلاتى همچون میکسر (بتونیر)، پمپ بتن، ویبراتور و … خواهیم داشت.

مصالح مورد استفاده در ساخت و اجراى بتن مِگر‌

براى اجراى بتن مِگر، به مصالح ساخت بتن مانند شن، ماسه، سیمان و آب نیاز خواهیم داشت. هر یک از مصالح ذکر شده باید با نسبت مشخصى که آزمایشگاه بتن معیّن کرده‌، مخلوط شده و مورد استفاده قرار گیرد. اصولاً مقدار عیار بتن مگر ۱۵۰ کیلوگرم مترمکعب است.

‌دانه‌هایى به ابعاد ۵ تا ۶۰ میلى متر حاصل از خرد شدن سنگ‌ها را شن مى‌گویند و غالباً از جنس کوارتز، سیلیس و مواد غیر چسبنده هستند و در ساختن بتن به مصرف مى‌رسند.

دستورالعمل اجراى بتن مِگر‌

اجراى یک لایه بتن مِگر در زیر تمامى پى‌هاى بتن آرمه که در مجاورت سطح زیرین خود آرماتور دارند لازم است. بتن مگر خطر آلوده شدن بتن سازه‌اى را در هنگام انجام عملیات بتن ریزى کم مى‌کند.

اصول بتن ریزى مِگر و کنترل ارتفاع آن‌

براى ریختن بتن مِگر، پس از آماده سازى کف پى، براى این که آب بتن سریعاً توسط کف زیر پى خارج نشود، لازم است بستر بتن ریزى مرطوب شود، البته باید مراقب بود تا آب در کف پى جمع نشود و فقط رطوبت وجود داشته باشد. بعد از مرطوب شدن کف پى، مى‌بایست بتن آماده شده (شن + ماسه + سیمان + آب) را در محدوده‌ى ابعاد پى بعلاوه‌ى ۵ تا ۱۰ سانتى متراز هر طرف (بجز در حریم همسایه) ریخت.

بتن ریخته شده باید کاملاً متراکم شده و سطح بالایى آن با استفاده از شمشه و تراز و یا شیلنگ تراز، کاملاً تراز شده و ماله کشى با استفاده از تخته ماله به صورت صاف و یکنواخت انجام گیرد.‌ بتن مِگر ریخته شده و با استفاده از شمشه صاف شده است. پس از انجام عملیات بتن ریزى بتن مِگر،
عمل آوردن بتن انجام مى‌شود. در زمان ریختن بتن، دقت شود که ارتفاع بتن مگر در هر نقطه کمتر از ۵ سانتى متر نباشد.